Theater brengt de verhalen en thema’s van een museum tot leven. Door voorstellingen of rondlopende personages krijgen bezoekers niet alleen informatie, maar ervaren ze een diepere, emotionele verbinding met het onderwerp. Dit inspireert en zet de bezoeker aan tot nadenken en actie. Het maakt een museumbezoek onvergetelijk.
Wij creëren Museum Theater op maat, volledig afgestemd op de boodschap en doelstellingen van de tentoonstelling. Met humor, verwondering en een persoonlijke benadering maken we van elk bezoek een belevenis die blijft hangen.
Bekijk de mogelijkheden hieronder:
Theater als krachtig middel om te verbinden, informeren en raken.
Educatieve theatervoorstellingen op maat bieden musea de kans om hun thema’s en verhalen op een unieke en impactvolle manier tot leven te brengen. Door in te spelen op het hart in plaats van alleen op het hoofd, zorgt het voor een diepere emotionele verbinding met het onderwerp.
Het is mogelijk dat we helpen met de voorstelling schrijven, vorm te geven en/of regisseren tot aan het volledig verzorgen van de productie inclusief het spelen van de voorstelling door professionele acteurs.
Eigenschappen van theater op maat:
Museon-Omniversum
G.R.O.T.E.H.O.O.P. Science Show (2024)
Met inhoudelijke input van Museon-Omniversum hebben we de show geschreven en gespeeld. De show sluit aan op de tentoonstelling One Planet NOW! In de show wordt op humoristische en interactieve wijze families meegenomen in het afvalprobleem en hoe we voor oplossingen kunnen leren van de natuur. <Meer info>
Naturalis Biodiversity Center
GIF (2017)
De Educatief Begeleiders hebben we geregisseerd en getraind voor de show en demonstraties die aansloten bij de tentoonstelling GIF.
NEMO Science Museum
Robots! (2022)
Superzicht (2021)
Spannende Stroom (2019)
Ruud heeft als medewerker van NEMO Science Museum het script geschreven en publieksbegeleiders getraind voor de drie bovenstaande voorstellingen.
“Sjors en Ruud brengen veel energie en creativiteit mee en zorgen altijd voor vrolijke gezichten bij ouders én kinderen. Iedereen blijft in de Science Show bij de les. Bij het ontwikkelen van de Science Show hebben we ook heel goed samengewerkt met een fijne en heldere communicatie.“
Met vrij rondlopende personages in het museum is het mogelijk om emotionele betekenis toe te voegen aan de stille objecten in de vitrines. De acteurs kunnen de bezoekers aanzetten tot actie en het verder nadenken over specifieke onderwerpen, waardoor de bezoekersbeleving wordt verrijkt.
Het is mogelijk dat we meedenken over de precieze invulling van deze acteurs tot aan de volledige productie. Hierbij hebben we aandacht voor de aankleding en vormgeving van het personage, de soort interactie die ze aangaan met de bezoeker en de educatieve en inhoudelijke invulling van de rol.
Eigenschappen van acteurs op locatie:
Sonnenborgh Museum en Sterrenwacht
Zomeravonden (2024)
Tijdens de zomeravonden liep een personage rond die bezoekers aanzette tot nadenken over (de aarde in) de ruimte.
Stadsmuseum Harderwijk
Museumnacht (2023 en 2024)
Tijdens de museumnacht liepen drie verschillende personages rond die bezoekers verwelkomden binnen het thema van de avond, verhalen vertelden en bezoekers aanzetten tot het ondernemen van verschillende activiteiten.
Graafschap College
Sectordag (2024)
Twee personages verwelkomden de leerkrachten om zo ze aan te zetten tot enthousiasme en actief mee te doen.
“De inzet van acteurs tijdens Museumnacht ’24 was een geweldige toevoeging. Ze brachten de stadsgeschiedenis tot leven, zorgden voor verrassende momenten en lieten bezoekers met een glimlach én een blijvende herinnering naar huis gaan. Een echte aanvulling op ons team!“
Vanuit Sjors & Ruud theatermakers maken we ook eigen theatervoorstellingen. Hieronder zijn de huidige producties te vinden die geboekt kunnen worden.
Op het scherm staat een film te draaien en je wilt de aandacht van je publiek, wat nu? Dit kan in een presentatie zijn, maar kan ook als gids bij een museum. De blik van de bezoeker wordt getrokken door de beweging op het beeld. Dus zorg ervoor dat het publiek niet naar het scherm kan kijken, door ze te laten omdraaien. Ze kijken ook waar je zelf heen kijkt. Dus als je als presentator naar het scherm kijkt, zal het publiek je blik volgen. Als je mensen in hun ogen aankijkt, zullen ze je blik niet kunnen negeren en jou aankijken.
Als je op straat staat en naar boven kijkt, zullen mensen om je heen gaan meekijken. Jouw sterke focus heeft effect op de focus van de mensen om je heen. Dus als je op het podium wilt dat hun blik op iets is gericht, kijk dan zelf ook.
Je kan ergens bij stilstaan en iets terloops vertellen. Deze uitdrukkingen geven letterlijk aan hoe (geen) beweging betekenis heeft, terwijl je een verhaal vertelt. We zijn gewend dat een verhaal van links naar rechts gaat. We vinden het spannend als iemand naar voren komt, op je afkomt. IJsberen is vermoeiend om naar te kijken. Iemand die alleen maar stokstijf stil staat, verliest de aandacht.
Speel je iemand die veel macht heeft, dan beweeg je gecontroleerd. Heb je voor je publiek de zin die het doel van je verhaal samenvat, sta dan stil.
Articulatie, stemvolume, snelheid, allemaal instrumenten om je verhaal duidelijker bij het publiek te laten aankomen. Stilte, tussen woorden of zinnen, kan zoveel meer betekenis geven aan de boodschap die je hebt. Schreeuwen vraagt aandacht, maar de aandacht eis je op als je helder en duidelijk praat. Door je zinnen af te maken, tot aan het laatste woord, wordt het belang van uitspreken van deze zinnen duidelijker voor het publiek.
Voor het spelen van een rol kan je jouw stem vervormen. De uitdaging ligt er dan vaak in om dit vol te kunnen houden. Voor een presentatie is het vooral belangrijk dat je verstaanbaar bent. Daarbij is articulatie belangrijker dan stemvolume.
Achter een katheder staan voelt veilig. Duidelijke plek op het podium en je weet zeker dat je niet verdwaalt. Maar als je een powerpoint hebt, dan is het soms fijn om ernaast te staan, zodat het publiek ernaar kan kijken. Soms wil je juist de aandacht en kan je er beter voor gaan staan. Je kan ook je publiek als een arena om je heen zetten. Jij bent dan het middelpunt en het publiek ziet ook elkaar. En als je een film aanzet, dan kan je zelf ook in het publiek gaan zitten.
In het theater begint het podium al in de coulissen, zelfs daar kan al iets gebeuren. Bij presentaties wordt vaak maar een klein deel van het podium gebruikt. Terwijl je met de juiste beweging de gehele ruimte kan vullen.
Het besef hebben hoe je staat, waar je handen zijn, of je benen gekruist of juist wijd staan, of je rechtop staat of naar één kant leunt. Het ene is niet altijd beter dan het andere, maar je communiceert er wel wat mee.
Speel je een typetje, dan zoek je een uitvergrote houding. Wil je vooral zelfverzekerd overkomen, zoek dan jouw ontspanning en ontdek hoe jij rechtop staat.